Vadå unna sig?

Jag har verkligen noll självbehärskning! Under graviditeten gick jag upp 13 kg, och allt hade jag gått ner dagen efter födseln. Däremot hade jag lite trivselkilon sedan innan som dock försvann när jag började amma. Och alla som har barn vet att man kan äta så gott som vad som helst när man ammar, och för mig var det verkligen så. Behövde man energi så blev det lätt den dåliga energin man tryckte i sig.

När jag sen slutade amma så började ju så klart trivselkilona komma tillbaka, och jag som älskat min kropp efter graviditeten började nu istället hata den på grund av mitt dumma tänk. Än idag är det likadant och jag har fortfarande ingen disciplin när det kommer till sug.

Idag köpte mamma morotskaka för vi ”missade det i söndags”, vilken dum orsak att köpa det för😂 Och idag när tjejerna somnade tänkte jag att jag skulle unna mig själv min bit. Men vadå ”unna” sig? Den där biten gör ju ingenting gott, förutom att det är gott för stunden!

Jag måste bli bättre på att röra på mig, dels för mitt mående, men framförallt för att kunna leva ordentligt för mina barns skull. Jag är absolut inte beroende av vågen, utan vill snarare komma i de kläder jag har och känna mig fin, och känna att orken finns där! Har ni något tips?! Jag har ärligt talat tänkt ta tag i detta och skaffa en personlig tränare! Har ni erfarenheter?😃

 

Loading Likes...

19 reaktioner på ”Vadå unna sig?

  1. Förstår precis hur du tänker och känner, jag var på samma ställe efter min andra graviditet. Nu tränar jag regelbundet och äter nyttigare och nu mår jag bra både i kropp och själ 😊 jag hejar på dig, du kommer att fixa det! 💗

  2. Först och främst; Sätt inte för höga utgångskrav, är det svårt att leva upp till så gör man det inte. Vad gäller sötsuget så tycker jag att du först ska rensa ditt skafferi från godsaker och sen ersätta det med bättre alternativ när sötsuget kommer. Har du så du kan göra fruktsallad, eller till och med har en färdig fruktsallad i kylen så är chansen större att du väljer den. Popcorn är också en bra väg ur ett sötsug. ❤️

  3. Inga direkta tips, är själv i samma sits. Men jag vet om att jag är sockerberoende så försöker verkligen sluta med det. Hade en vecka där jag inte drack eller åt något med socker alls – gick ner 3 kg på dessa veckor. Men nu? Återigen gått upp de kilona plus lite mer.. *suck* Men.. Jag hoppas det går bra för dig att hitta ditt sätt!

  4. Det är ju att gå promenader, dra ner på socker och vetemjöl. Då försvinner kilona rätt så fort, även att hållas sig mätt, är man mätt så är man inte sugen på att unna sig något som är gott för stunden. Nu finns det ju även massor med nyttiga godis och fikabröd

  5. Förstår sig till 100, är också den som unnar mig, men helst lite mer än nödvändigt. Börja med en sockerfri dag, eller att bara äta på helgerna och då BARA helgerna. Inte ”missade i helgen så äter nu” även om jag också kör med den ibland. Kram<3

  6. Tycker du ska få unna dig lite gott ibland men med rätt mängd, men dessa tankar är inte lätt brukar själv ha såna tankar men tänker att äter man rimligt och måttligt så kan man unna sig något 🙂

  7. Börja med att hitta dina stora ”varför”, Tänker att kanske för att dina barn kommer troligen att få ännu fler år med sin mamma längs deras sida? Låt inte godsaker finnas hemma. Om vi tänker på morotskakan, om du hade smulat sönder den och givit den till fåglarna så hade du inte kunnat äta den när suget blev allt starkare (tycker oftast att det blir på kvällen när hjärnan vill ha mer energi för att hålla sig vaken).
    Och sist men inte minst när du är sötsugen så skjut upp beslutet fem-tio minuter till och försök att sysselsätta dig under den tiden så att du distraherar hjärnan.

  8. Du kommer klara det så länge du har viljan, du är fin oavsätt glöm aldrig det💕 Jag kämpar också med min vikt, så som du beskriver för att man ska kunna må bra och ha på sig sina gamla kläder man växt ur. Jag har problem med sköldkörteln vilket orsakar min vikt ökning dock💕

  9. Själv har jag gjort en nystart med kosten efter att ha tappat det när jag blev sjuk i utmattning. Att boosta kroppen med fräsch mat mycket frukt o grönt tar bort sötsuget för mig.🌸💕

  10. Ja det gäller ju att bryta en dålig vana, för lyckas man med det det är då man börjar tänka rätt igen, och det är ett hästjobb, men tar man sig bara förbi första spärren så lyckas man, man får ta det i småstegframåt

  11. Jag hade PT en period och gillade det. Dels för att jag fick ett annat tänk kring kost och för att han verkligen såg till att jag tränade på ett bra sätt.
    Har också en dålig disciplin, men tänker att ibland får det bli sämre kost ett par dagar. Huvudsaken är att jag ändå rör mig för att orka. 🙂

  12. Jag kan tyvärr inte komma med några rekommenderade kommentarer ang hur du ska gå till vägar.Själv kämpar jag med att gå upp i vikt ä,det går sådär.Saknar mina gravid kg som jag hade efter graviditeten.Har du ingen som du kan träna eller promenera tillsammans med?Tänker att motivation till att röra sig mer blir roligare om man gör det tillsammans med någon.

  13. Tror på att motivation är nyckeln till allt, en viljestyrka liksom. Att man är realistisk och inte sätter upp för svåra mål som gör att man faller tillbaka till att äta dålig mat, det händer ju så himla lätt!

  14. Det enda som hjälper mig är att jag äntligen ska bli fri från mina ätstörningar. Det där med att småäta eller testa metoder, slippa sådant och må bra. Tror då att vikten kommer naturligt när man kan begränsa sig naturligt istället för via dieter 🙂

    Har testat i princip alla dieter, träningar osv. ALLT funkar, _men_ om man inte har rätt tänk i kroppen så faller man tillbaka till det där “unnandet” igen :/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *